Cambodja/Zuid-Thailand

30 januari 2015 - Koh Tao, Thailand

Lieve allemaal,

Hier weer een update van onze reis avonturen. In Sihanoukvillle zijn we iets langer gebleven dan gepland en heeft Leo goed uit kunnen zieken. De volgende bestemming was Phnom Phenh en dit heeft ons (door file) ongeveer 12 uur gekost om te komen.

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar het Tuol Sleng museum gereden. Dit was vroeger een gevangenis (S-21)onder het regime van "De rode Khmer". Normaal zijn wij niet zo van die museum mensen, maar dit was toch wel erg indrukwekkend. Hoe de bevolking hun eigen mensen letterlijk afslachten was behoorlijk luguber om te zien. Daarna zijn we naar "De killing fields" geweest, dit was ook een plek waar ze mensen vermoorden en in massagraven stopten, dit alles gebeurde rond 1975 dus nog vrij recent. Ik ga er geen geschiedenis les van maken maar het heeft veel indruk op ons gemaakt.

Phnom Phenh vonden wij eigenlijk een beetje tegenvallen. Heel veel armoede en niet echt een gezellige sfeer. Ook heeft Leo op de scooter nog 2 boetes gekregen:(. Rood licht, en het voeren van licht overdag haha. 2x 10$.

We vonden het al gek dat het 2 keer hetzelfde bedrag was, en later hoorde we van een Cambodjaan dat het normaal 1$ boete is. Maar ja, wat kan je doen. We hopen maar dat hij er een lekker biertje voor heeft gekocht.

Na een aantal dagen hebben we onze reis vervolgd naar Battambang. Dit is een klein stadje waar eigenlijk niet veel te beleven is. Dit stadje hebben we bezocht omdat hier nog weinig toerisme is en je dus echt de cultuur kan zien. Om de stad heen heb je heel veel rijstvelden, en dit hebben we ook weer op de scooter verkend.

Volgens de Lonely planet moet je echt in Siem Reap geweest zijn als je door Cambodja reist, dus dat was de volgende stop. Dit is een heel gezellig en sfeervol stadje met veel barretjes en eettentjes. Op ongeveer 15km van Siem Reap liggen de Angkor tempels.Hier zijn we voor de verandering op de fiets heen gegaan, jahhh sportief hè. Een ticket kost 20$ pp. Maar dan heb je wel toegang tot ongeveer 30 grote/kleine tempels. Wij hebben een aantal grote tempels bezocht waaronder de "Angkor Wat" en de "Ta Prohm". Die laatse is heel bekend omdat deze voorkomt in de film Tomb Raider. Het was gaaf om te zien hoe bomen in de loop der tijd helemaal vergroeid zijn met de tempels.

Na Siem Reap wilde we graag naar Zuid-Thailand (de eilanden) gaan ontdekken. Vlieg was erg prijzig en we hebben er dus voor gekozen om weer naar Bangkok te reizen met de bus en vanaf daar naar het zuiden te gaan. Het is grappig dat wij eigenlijk allebei niet echt fan waren van Bangkok, maar nu we er voor de 4de keer een stop hebben gemaakt we de charme van de stad eindelijk beginnen te zien haha.

Na weer een busrit van ongeveer 10 uur en 3 uur wachten op de boot zijn we aangekomen op Ko Tao. Dit is de ultime plek om te duiken. Ik denk dat er ongeveer 20/30 duikscholen gevestigd zijn en dat is niet voor niks. Wij hebben daarom ook een dagtrip geboekt en zijn met de zuurstof fles het water in gegaan. Dit was echt een onvergetelijke ervaring. Ongekend veel soorten vissen (zelfs een Nemo gezien:):)) in alle kleuren van de regenboog die door het soms nog kleurrijker koraal heen zwemmen. Het eiland heeft een hele ontspannen sfeer en we hebben van de oorspronkelijke 3 nachten dat we hier zouden blijven maar even 6 nachten gemaakt:)

Doordat we al een visa voor 30 dagen hebben gehad en we deze keer de grens zijn overgestoken via land hebben we helaas maar een 15 dagen visa gekregen om Zuid-Thailand te ontdekken. Dit betekend dat we na Ko Tao naar Koh Phangan gaan, daar de famous Full Moon Party meepakken en dan onze reis vervolgen naar Maleisië.

Tot zover het verslag,

Veel liefs van ons(k).

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annet:
    30 januari 2015
    Hoi Luus en Leo.
    Wat ongelofelijk knap dat jullie dit zo super opschrijven zodat wij het bijna zelf beleven, top!!!
    En wat maken jullie veel mee, super!
    Dan is het hier toch wat behelpen met de gewone alledaagse dingen!
    Geniet lkkr en take care.
    Liefs, Annet
  2. Monique:
    1 februari 2015
    We zijn benieuwd naar die full moonparty :-) have fun!! Xx