Indonesië

23 april 2015 - Gili Trawangan, Indonesië

Lieve allemaal,

Aangekomen op Depanser Airport, Bali konden we gelijk weer merken dat we in Azië waren. Super veel taxi chauffeurs stonden de toeristen alweer op te wachten om deze door het chaotische verkeer naar hun hotels te brengen. We hadden online een hotel geboekt in Kuta (place to be in Bali). Dit hotel lag alleen wel iets buiten het centrum en we moesten dus een scooter huren. Van het hotel naar het strand was qua kilometers niet zo ver maar door de verschrikkelijke drukte op de weg was dit elke keer nog best wel een rit.

Op het strand staan er om de 5 meter lokale surfdudes die je willen leren surfen of je een bord willen verhuren. Leo heeft dit altijd al een keer willen doen en we hebben samen les genomen. Eerst even droog geoefend op het strand en daarna de zee in gegaan. Bij Leo ging het best goed en Lucinda lag in het begin meer onderwater dan bovenwater. Uiteindelijk is het wel een paar keer gelukt om te blijven staan en was het best leuk.

De volgende dag zijn we richting de rijstvelden van Bali gereden. Dit was een lange rit, ook omdat we een aantal keer verkeerd gereden waren. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat we letterlijk in de rijstvelden reden met de scooter haha. We zijn ook nog langs de kust gereden wat erg mooi was. Er staat daar een tempel die op een rots in het water is gebouwd, het was alleen wel heel erg toeristisch daar.

Na vier dagen zijn we naar de Gili eilanden vertrokken. Dit zijn 3 kleine eilandjes die bij het buur eiland Lombok horen. Het eerste eiland waar we naartoe zijn gegaan is Gili Trawangan (de "grootste" van de 3 Gili's). In vergelijking met Bali is dit een hele andere wereld! Geen auto's en brommers alleen fietsen en mensen op paard en wagen (die ook als taxi gebruikt worden) haha. Het hele eiland kan je rond fietsen in ongeveer 1,5 uur en bestaat voornamelijk uit bounty stranden, hutjes en hippie barretjes. Wij hadden een homestay geboekt en de familie die dit verhuurde was heel vriendelijk en behulpzaam. We mochten gratis fietsen gebruiken en we kregen elke dag een ander zelfgemaakt lokaal ontbijt. We hadden ook gelezen dat je hier ook weer zeeschildpadden kon spotten. Dus we zijn met onze snorkel uitrusting op pad gegaan. De eerste dag hebben we niks gezien maar de 2de dag zagen we ongeveer 5 schildpadden waarvan 1 echt super grote. Het blijft gaaf om te snorkelen in dit soort gebieden.

Door het relaxte sfeertje en de mooie omgeving hebben we ervoor gekozen om de kleine broer van Gili Trawangan, Gili Air ook te bezoeken. Dit eiland is eigenlijk qua sfeer hetzelfde. Hier zijn we 5 dagen geweest en hebben we vooral genoten van de zon en de zee.

Onze volgende bestemming was Kuta Lombok. Dit is een plaatsje aan de andere kant van Lombok. We hadden op Gili air een "all in ticket" gekocht waar de boot en de busrit bij zaten. Eenmaal aangekomen op Lombok na een korte boottocht stonden er allemaal mannetjes te wachten met hun paard en wagen om ons 1,5km (dat is wat ze zeiden) af te droppen bij de shuttle bus, dit moest snel volgens hun anders misten we de bus. Hier moesten we ook weer apart voor betalen en ons was duidelijk vertelt dat het "all in tickets" waren. De rit naar de bussen was ook maar 500m en dit hadden we makkelijk kunnen lopen, ook de bussen stonden gewoon nog te wachten en er was helemaal geen haast. Luus weigerde te betalen en uiteindelijk heeft de man die ons in de bus naar Kuta moest vervoeren voor ons de man met paard en wagen betaald. Wij waren dus ook in 1 van de velen oplicht praktijken in Azië beland. Gelukkig was Luus vastberaden om niet te betalen en is het goed uitgepakt.

Eenmaal in Kuta Lombok hadden we weer een relaxte homestay en de mensen waren zoals heel veel Indonesische mensen erg vriendelijk. Kuta Lombok is een echt surfers plaatsje en overal kun je surfborden huren. Wij zijn met de scooter door de bergen en rijstvelden naar een afgelegen strand gereden waar je voor 3,50eu heel de dag een surfbord kon huren. Leo heeft zich hier 2 dagen goed mee vermaakt.

Na Lombok zijn we naar Nusa Lembongan gegaan. Dit is een eilandje tussen Lombok en Bali. Eigenlijk wisten we niet heel veel van dit eiland. Op het eiland heb je een aantal leuke stranden en hier zijn we met de scooter heengereden. Indonesië, en vooral onze laatste maand stond in het teken van relaxen en dit hebben we dus ook op de verschillende stranden gedaan. Bij toeval kwamen we bij een hotel langs de kust van Lembongan terecht. Hier kon je voor 3,50eu heel de dag gebruik maken van de verschrikkelijke mooie infinity pool. Uitzicht over de zee en het eiland + een lekker drankje on the side (L).

Na Lembongan zijn we weer naar Bali gegaan, dit omdat we op 25 april vanaf Bali naar Bangkok vliegen. In Bangkok zijn we dan nog 4 dagen en dan zit ons grote avontuur er al weer op. Het is voorbij gevlogen, veel gezien en meegemaakt. We zouden dit zo nog een half jaar kunnen doen maar we hebben ook wel weer zin om jullie allemaal te zien.

Tot snel

Xxx L&L

1. Marije:
    23 april 2015
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie het nog steeds zo goed naar jullie zin hebben.
    Maar wij willen jullie wel graag weer zien!! Heeft lang genoeg geduurd, hahahaha

Geniet er nog van de laatste paar dagen.
    dikke kus,
    Marije, Gert, Sophie en Job
  2. Sylvia & Stephan:
    23 april 2015
    Echt heel leuk en relaxed klinkt dat allemaal maar inderdaad het is nu lang genoeg geweest het word tijd voor een life knuffel xxx
  3. Annet:
    Hoi Luus en Leo,
    Wat zullen we straks jullie prachtige verhalen missen, want wat beleven jullie veel!!!! Dit kan niemand jullie meer afnemen, geweldig!!!!
    Geniet nog even heerlijk van al het moois om jullie heen voordat jullie weer voet op nederlandse bodem zetten en je weer mee moet draaien in deze "drukke wereld" of je wilt of niet haha!
    Ik ga een xtje met je afspreken Luus om al je fantastiese ervaringen te horen!
    Alvast een goeie terugreis!
    Liefs, Annet